Liczba 7


Eksperyment

   Liczba 7 była niezwykła dla wielu kultur. Często oznaczała liczbę magiczną, posiadającą moc albo idealną. Ma też ciekawe zastosowanie w tworzeniu gier, lub książek. Mózg pozwala na przechowanie jednocześnie od 5 do 9 zagadnień. Spróbuj przypomnieć sobie pierwsze słowa wcześniejszego zdania. Jest to trudne zadanie, ponieważ niewyćwiczony mózg potrafi przy skupieniu przechować tylko około 7 rzeczy do zapamiętania. Tą umiejętność można wyćwiczyć, ale dziś chciałbym napisać jak wykorzystać tą wiadomość do tworzenia gier.

Menu, a pamięć RAM

   Wchodzicie do baru, chcecie zamówić pizze i jakiś napój. Bierzecie menu w rękę i patrzycie na pozycje. Są one podzielone na kategorie, a często na podkategorie zawierające ok. 7 pozycji. Ten zabieg jest stosowany, aby zapamiętać to co mamy do wyboru. Jeśli pozycji jest zbyt dużo, często pomocne są kategorie (pizze podzielone na pizze dla wegetarian i te z mięsem). Jest to jawne wykorzystanie pamięci operacyjnej naszego umysłu. Działa ona podobnie do pamięci RAM w komputerze. Przechowuje ona dane na krótki okres, a jeśli trzeba, zapisuje je w pamięci długotrwałej.

Zastosowanie w tworzeniu gier

   Taką wiedzę warto wykorzystywać przy tworzeniu gier, książek, opowiadań. Postarać się, aby informacji, które gracz musi zapamiętać, nie było za wiele. Warto o tej zasadzie pamiętać tworząc intro z przedstawieniem świata. Jeśli gracz zostanie zasypany wieloma nazwami miast i postaci to nici z zapamiętaniem tych informacji. Dobrą praktyką jest dzielenie takiego intra na kilka części, które będą po kolei zapisywać ważne informacje do długotrwałej pamięci gracza.
   Liczba 7 ma o wiele większe pole zastosowań. Dobrze jest, kiedy liczba rzeczy do kupienia w sklepie nie przekraczała siedmiu przedmiotów, wtedy jesteśmy w stanie zapamiętać na co zbieramy pieniądze i w co chcemy wyposażyć naszą postać. Tę liczbę można zastosować przy zagadkach związanych z zapamiętywaniem. Spotkałem się kiedyś z artykułem mówiącym, że tyle powinno być wrogów w pojedynczym dungeonie, aby grający mógł zapamiętał, z jakimi wrogami mierzył się mierzył w danym miejscu. Taka informacja jest często bezużyteczna, ale mamy większe prawdopodobieństwo, że efekty naszej pracy nad różnymi poczwarami zostaną zapamiętane.



   Tylko nie zapomnijcie używać liczby 7, jeśli chcecie mieć kontrolę nad tym co gracz ma zapamiętać a czego nie ;) Tymczasem... Ahoj!

Komentarze

Popularne posty